فایل کاربردی مقاله بررسی لزوم استفاده از حسابداری رایانه ای در شركتهای بیمه 28 صفحه

قبل از اینکه به صفحه دانلود بروید پیشنهاد می کنیم قسمتی از متن و توضیحات مقاله بررسی لزوم استفاده از حسابداری رایانه ای در شركتهای بیمه را در زیر مطالعه نمایید.

مقاله بررسی لزوم استفاده از حسابداری رایانه ای در شركتهای بیمه در 20 صفحه ورد قابل ویرایش

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 28

حجم فایل: 23 کیلو بایت

مقاله بررسی لزوم استفاده از حسابداری رایانه ای در شركتهای بیمه در 20 صفحه ورد قابل ویرایش

– لزوم انجام عملیات حسابداری بصورت رایانه ای و اعلام مشخصات نرم افزار:

امروزه انجام امور حسابداری بدون بهره گیری از امكانات رایانه ای با توجه به حجم عملیات و تنوع گزارشات مورد نیاز تقریباً غیر ممكن گردیده است در این راستا نتایج حاصل از بررسیهای فراوان و مرور راه حلهای متعدد لزوم استفاده از نرم‌افزار واحد و یكسان جهت ثبت عملیات مالی مربوط به دسته اول (عملیات فنی بیمه) را در كلیه شركتهای بیمه به اثبات رسانیده است. لذا كلیه شركتهای نمایندگی یك شركت بیمه جهت ثبت عملیات بیمه گری صرفاً می بایست از یك نرم افزار استفاده نمایند.
نكات مهم:

الف) استفاده از یك نرم افزار قطعاً مانع از بكارگیری سایر نرم افزارهای مورد نیاز شركتها جهت پوشش عملیات پشتیبانی و عمومی و مسائل مرتبط آنها با بازاریابان و غیره نخواهد شد.

ب) با توجه به اهمیت انجام عملیات حسابداری بصورت رایانه ای و اعلام مشخصات نرم افزار كلیه شركتها می بایست نسبت به نصب نرم افزار حسابداری اقدام كنند.

ج) به منظور حفظ یكنواختی هرگونه تغیر اساسی در نرم افزار باید با هماهنگی شعب و واحدهای حسابداری و انفورماتیك آنها صورت پذیرد.
2- لزوم معرفی مدیر مالی یا حسابدار (مسئول عملیات حسابداری و مالی) به مجتمعها[1]:

از آنجایی كه كنترل عملیات مالی شركتهای نمایندگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و حسب تجارب گذشته نیز یكی از مشكلات بسیار جدی و عامل اصلی ایجاد مغایرات فیمابین، شخصی و ثابت نبودن «مسئول عملیات مالی» شركتهای نمایندگی بوده است لذا مشخصات «مسئول عملیات مالی و حسابداری» شركتها باید طی معرفی نامه ای، با امضا مدیر عامل شركت نمایندگی به مجتمع ها اعلام گردیده و حضور فرد مذكور در جلسات توجیهی و آموزشی نیز به عنوان تكالیف قطعی ایشان تعریف گردد ضمناً هرگونه جابجائی در این خصوص می بایست با هماهنگی صورت پذیرد بدیهی است شركتهای نمایندگی در انتخاب عزل و نصب این افراد مختار می‌باشند و لیكن هماهنگی با مجتمعها اجباری خواهد بود. علی ایحال مسئولیت نهایی حسابهای شركت نمایندگی بعهده مدیرعامل و هیئت مدیره شركت نمایندگی خواهد بود.
3- نگهداری اسناد و مدارك حسابداری بصورت مدون:

از آنجائیكه اسناد و مدارك حسابداری می بایست بصورت دقیق طبقه بندی شده و قابل دسترسی باشد لذا فدوریست اسناد و مدارك حسابداری شركت نمایندگی صحافی گردیده و در محل شركت نمایندگی نگهداری گردد به نحوی كه همواره امكان دسترسی به آنها مقدور باشد ضمناً این موضوع بایستی هنگام ایجاد تغییرات اساسی در مدیریت شركت نمایندگی مورد كنترل قرار گرفته و نسخه ای از صورتجلسه تحویل و تحول برای واحد اجرائی ذیربط (مجتمع‌ها) ارسال گردد.
4- افتتاح حساب بانكی(جاری دریافت بیمه‌‌گری و جاری پرداخت بیمه‌گری):

جاری دریافت بیمه گری

1-4- با توجه به اهمیت انجام عملیات بانكی نزدیك بانك مشخص كلیه شركتهای نمایندگی می بایست همراه با تكمیل تعهدنامه مخصوص كه نمونه آن توسط واحد اجرائی ذیربط (مجتمع‌ها) تحویل می شود نسبت به افتتاح یك فقره حساب جاری كه از این پس “حساب دریافت بیمه گری” نامیده می شود اقدام نمایند. شرایط و خصوصیات حساب مذكور به شرح ذیل می باشد:

1-1-4- افتتاح حساب مستلزم تكمیل تعهدنامه محضری با هماهنگی دفتر حقوقی شركت بیمه می باشد.

2-1-4- با عنایت به هماهنگی انجام شده و لزوم اخذ سرویس خاص مورد توافق حساب صرفاً نزدیكی از نزدیكترین شعب بانك افتتاح گردد.

3-1-4- حساب مذكور شاخه ای (فرعی) از حساب مركزی (مادر) واحد اجرائی (مجتمع) شركت بیمه نزد بانك محسوب می گردد و صرفاً بابت واریز وجوه دریافتی بابت بیمه نامه ها اعم از فروش نقدی، وصول بدهكاران و وصول چكهای مربوط به اقساط بیمه نامه می باشد.

4-1-4- حساب یاد شده (حساب فرعی) بنام شركت خدمات بیمه ای اما بنفع شركت بیمه افتتاح شده و شركت نمایندگی هیچ گونه قدر السهم، حق برداشت و اعمال تغییرات در حساب را ندارد.

5-1-4- حساب فرعی فاقد دسته چك می باشد.

6-1-4- مانده حساب فرعی در پایان هر روز كاری بحساب سپرده كوتاه مدت معرفی شده توسط واحد اجرائی (مجتمع) شركت بیمه واریز می گردد.

7-1-4- شركتهای نمایندگی مجاز به تأخیر در واریز حق بیمه به حساب فرعی (جاری دریافت بیمه گری) نمی باشند و دقیقاً طبق شرایط مندرج در بیمه نامه‌ها و قراردادهای بیمه ای می بایست مبالغ به حساب واریز گردد. بدیهی است هر گونه مسئولیت ناشی از تأخیر واریز مذكور اعم از عدم پرداخت خسارت و غیره بعهده شركت نمایندگی خواهد بود.

8-1-4- بانكهای مجری حساب دریافت بیمه گری (حساب فرعی) موظف به ارائه صورتحساب و اطلاعات تكمیلی حساب به شركت نمایندگی می باشند و شركت نمایندگی نیز مكلف به كنترل حساب و نهایتاً تهیه صورت مغایرت بانكی می باشد. به منظور تسهیل در عملیات پیشنهاد می شود وجوه مربوط به هر یك از رشته ها روزانه طی یك فقره فیش بحساب واریز گردد. به منظور تسریع در اجرای عملیات، شركت نمایندگی موظف است بلافاصله پس از افتتاح حساب مشخصات آن را به اطلاع واحد اجرائی شركت بیمه (مجتمع) برساند.
– جاری پرداخت بیمه گری

فایل مفید دیگر:  پژوهش حسابداری شهرداری ها

2-4- به منظور پرداخت مبالغ مربوط به الحاقیه های برگشتی، پرونده های خسارت (در صورت وجود مجوز) و همچنین برگشت اضافه واریزی و سپرده (و دیعه) بیمه‌گذاران هر یك از شركتها با اخذ فرم مخصوص از واحد اجرائی و تكمیل آن نسبت به افتتاح یك فقره حساب جاری كه از این پس “حساب پرداخت بیمه گری” نامیده می شود صرفاً نزد همان شعبه كه حساب دریافت مفتوح گردیده است اقدام نمایند خصوصیات این حساب نیز به شرح ذیل خواهد بود:

1-2-4- حساب به نام شركت نمایندگی و بنفع شركت بیمه افتتاح گردیده و در سر فصل بانكها از گروه حسابهای دائمی شركت بیمه طبقه بندی می گردد. حق امضا در این حساب به دارندگان حق امضا رسمی شركت نمایندگی حسب اساسنامه و روزنامه رسمی تفویض می گردد و دارندگان حق امضا اجازه تفویض آن را به غیر ندارند.

2-2-4- همواره موجودی این حساب متعلق به شركت بیمه بوده و شركت نمایندگی راساً هیچگونه قدر السهمی از حساب را نداشته و حق برداشت به نفع خود را حتی برای كوتاه مدت ندارد.

3-2-4- برداشت از این حساب صرفاً بابت پرداخت الحاقیه های برگشتی و پرونده‌های خسارتی و همچنین برگشت اضافه واریزی بیمه گذاران می باشد و تمامی چكهای صادره می بایست در وجه بیمه گذاران صادر گردد.

4-2-4- چكهای صادره از این حساب نبایستی در وجه حامل صادر و یا اینكه ظهر نویسی شوند.

5-2-4- تغییرات در صاحبان امضا مجاز این حساب می بایست مطابق با آخرین وضعیت اساسنامه و روزنامه رسمی شركت صورت پذیرفته و با تائید شركت بیمه باشد. بدیهی است شركت بیمه همواره حق برداشت و یا توقف عملیات این حساب را برای خود محفوظ می داند.

6-2-4- عملیات‌اخذ صورتحساب از بانك كنترل حساب و در نهایت تهیه صورت مغایرت این حساب نیز بعهده شركتهای نمایندگی می باشد.

3-4- با توجه به افتتاح دو نوع حساب جداگانه مقتضی است ترتیبی اتخاذ فرمائید كه حسابهای بانكی قبلی شركت خدمات بیمه ای پس از رفع اقلام باز و با هماهنگی واحد اجرائی شركت بیمه مسدود گردد.

بخش دوم
نحوه ثبت حسابها و نگهداری دفاتر:

كلیه عملیات مربوط به حسابهای شركت بیمه می بایست در یك سری سرفصل خاص ایجاد گردد (در صورت امكان همه با یك كد شروع شوند) بدیهی است هر یك از شركتها متناسب نیاز خود می توانند نسبت به ایجاد سرفصلهای مورد نیاز برای عملیات عمومی و پشتیبانی اقدام نمایند. ولیكن ایجاد هرگونه سرفصل در زیر مجموعه سرفصلهای مرتبط با حسابهای شركت بیمه می بایست با اخذ مجوز از واحد اجرائی شركت انجام پذیرد.
نحوه ثبت حسابها و صدور اسناد حسابداری:

از نقطه نظر انجام عملیات حسابداری این بخش از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد بطوریكه در صورت تشخیص و درك صحیح حساب و صدرو سند حسابداری بصورت اصولی، با توجه به امكانات نرم افزارهای رایانه ای بقیه عملیات اگرچه نیازمند مراقبت و كنترل می باشد، اما انجام آنها سهل تر و به عبارت دیگر تابع انجام صحیح عملیات صدور سند می باشد لذا اختصاراً به نمونه هائی اشاره می شود.
نكته مهم:

اگرچه صدور الحاقی برگشتی قطعاً می بایست با رعایت اصول، ضوابط فنی،‌ آئین‌نامه ها و دستورالعملهای مربوطه و همچنین حصول اطمینان كامل از وصول مبلغ حق بیمه با ذكر شماره و تاریخ مستند صورت پذیرد، اما تصور می شود پس از صدورالحاقی برگشتی شركتها با شرایط زیر مواجه شدند:

الف) الحاقیه های برگشتی صادره طی چك و در وجه ذینفع پرداخت و مبلغ از حساب بانكی پرداخت بیمه گری توسط بیمه گذار وصول می گردد.

– موارد متفرقه
1-4- استفاده از اعلامیه های فی‌مابین:

همچنان كه اشاره گردید كلیه موارد مندرج در سر فصل جاری فی‌مابین و زیر مجموعه این سرفصل می بایست با تبادل اعلامیه های فی‌مابین صورت پذیرد در این خصوص به موارد زیر اشاره می گردد: (با توجه به اهمیت این بخش دقت نظر در خصوص سرفصلهای تفصیلی این حساب بسیار ضروری می باشد).

 


از این که از سایت ما اقدام به دانلود فایل ” مقاله بررسی لزوم استفاده از حسابداری رایانه ای در شركتهای بیمه ” نمودید تشکر می کنیم

هنگام دانلود فایل هایی که نیاز به پرداخت مبلغ دارند حتما ایمیل و شماره موبایل جهت پشتیبانی بهتر خریداران فایل وارد گردد.

فایل – مقاله بررسی لزوم استفاده از حسابداری رایانه ای در شركتهای بیمه – با کلمات کلیدی زیر مشخص گردیده است:
تحقیق بررسی لزوم استفاده از حسابداری رایانه ای در شركتهای بیمه;پژوهش بررسی لزوم استفاده از حسابداری رایانه ای در شركتهای بیمه;مقاله بررسی لزوم استفاده از حسابداری رایانه ای در شركتهای بیمه;دانلود تحقیق بررسی لزوم استفاده از حسابداری رایانه ای در شركتهای بیمه;بررسی لزوم استفاده از حسابداری رایانه ای در شركتهای بیمه;لزوم استفاده ;حسابداری

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *